Hoppa till sidans innehåll

Information kring bemanning av backen


Arbetslag

Som medlem hjälper man till med de olika stationerna under den del av säsongen då backen är öppen. Vi har 3 grupper och varje grupp är ansvarig för en vecka i ett rullande 3-veckorsschema. Undantag är när/om backen är öppen under mellandagarna/nyår/sportlov/påsklov, då skapar vi oftast ett specialschema (förlängda öppettider).

Information om vilka som ingår i respektive grupp, vem som är gruppansvarig samt vilka pass respektive person är uppsatt på finns på (länk till arbetslag och scheman)

https://1drv.ms/x/s!AgrhT4M7ciVqjmV8VPpXcNCneLet

Glöm inte att kontrollera vilka dagar du är uppsatt på. Tänk på att schemat görs i förväg och täcker troligen in även veckor vi inte kunnat öppna backen pga snöbrist. Behöver du byta gör du det i första hand med någon i din egen grupp. Alla byten ska göras i excel-arket så vi vet vem som kommer.

Om du önskar genomgång av de olika stationerna kan du kontakta medlemsansvarig ller så pratar du med någon i styrelsen, en tränare eller någonm som varit lite längre i klubben. 

Vi har fyra stationer som bemannas:

Liften 1+2: Ansvarar för backen och liften.

  • Håller koll i liftspåret och är redo att stanna liften med nödstopp vid behov. Om liften stoppas av nödstopp vid någon av de två avstigningsstationerna ska personen ska man kunna framföra snöskotern, kontrollera att ingen olycka inträffat samt vid behov hjälpa till vid ev olycka.
  • Hjälper besökare med byglar samt kontrollerar att åkare har giltigt liftkort (regelbundna stickkontroller).
  • I rummet för liftförsäljning finns walkie-talkie som bör tas med för att kunna kommunicera med någon av de övriga i tjänst om man har behov av assistans.
  • I rummet för liftkortsförsäljningen finns dokumentation som beskriver vad som ska göras i händelse av olycka i backen. Se till att vara påläst på sammanfattningarna.

 

Liften 1+2: Bemannar liftkortsförsäljningen

  • Det finns en pärm i köket (skåpet över micron) som beskriver de rutiner man behöver känna till (inkl hantering av kortläsare och liftkortsmaskinen).
  • Vid stängning ska rutiner enligt pärmen genomföras.

 

Uthyrningen: Bemannar skiduthyrningen

  • Ska ha kunskap om inställning av bindningar anpassat för kundens vikt och pjäxa. Ska även kunna rekommendera utrustning till kunder.
  • Det finns en pärm i köket (skåpet över micron) som beskriver de rutiner man behöver känna till (inkl hantering av kortläsare).
  • Vid stängning ska rutiner enligt pärmen genomföras.

 

Kiosken: Bemannar kiosken.

  • Vid öppnande bör man sätta på kaffe, te-vatten och starta igång ”korvkokaren” samt lyft ner stolar från borden. Avvakta med att öppna kiosken till övriga stationer är klara, hjälp istället till för så att de kommer igång.  Det gäller speciellt skiduthyrningen som kan behöva hjälp första tiden för att minimera väntetiden vid uthyrningen. Därefter plockas kioskens kassa och varor fram för öppnande.
  • Det finns en pärm i köket (skåpet över micron) som beskriver de rutiner man behöver känna till (inkl hantering av kortläsare).
  • Vid stängning ska rutiner enligt pärmen genomföras. Samt lokalen ställas iordning, bord och golv torkas samt kontrollera att papper är påfyllt på toaletten.

Samtliga

Hjälper till med gemensamma uppgifter så som att alla stationer kommer igång vid öppnande. Samt vid stängning att städa av lokalen (inkl att torka bord och svabba golvet). Med fördel kan man byta uppgifter med varandra under passet.

  • Kiosk och uthyrning är alltid JSLK’s ansvar. För lift och liftkortsförsäljning delar vi ansvaret med friluftsfrämjandet (de tar dessa pass på helgen).
  • Utöver möjligheten att hålla backen öppen för träning och besökare och hålla nere kostnaden för medlems- och träningsavgift får dessutom de som jobbar te/kaffe och en (1) fika i form av korv eller kaka + dricka, under varje passa man hjälper till.
  • Se till att redovisa liftkortskassan korrekt då dessa intäkter alltid ska återinvesteras i skidanläggningen.
Uppdaterad: 12 MAR 2018 00:13

Postadress:
Jönköpings SLK - Skidor
Box 2104
55002 Jönköping

Kontakt:
Tel: 036175531
E-post: This is a mailto link

Se all info