Hoppa till sidans innehåll

Arbetslag - Information


Arbetslag

Som medlem hjälper man till med de olika stationerna under den del av säsongen då backen är öppen. Vi har 3 grupper och varje grupp är ansvarig för en vecka i ett rullande 3-veckorsschema. Undantag är när/om backen är öppen under mellandagarna/nyår/sportlov/påsklov, då skapar vi oftast ett specialschema (förlängda öppettider).

Information om vilka som ingår i respektive grupp, vem som är gruppansvarig samt vilka pass respektive person är uppsatt på:

Schema arbetslag 2020/2021

Schema Sportlov 2021

Glöm inte att kontrollera vilka dagar du är uppsatt på. Tänk på att schemat görs i förväg och täcker troligen in även veckor vi inte kunnat öppna backen pga snöbrist. Behöver du byta gör du det i första hand med någon i din egen grupp. Alla byten ska göras i excel-arket så vi vet vem som kommer.

Om du önskar genomgång av de olika stationerna kan du kontakta medlemsansvarig ller så pratar du med någon i styrelsen, en tränare eller någonm som varit lite längre i klubben. 

Vi har fyra stationer som bemannas:

Liften 1+2: Ansvarar för backen och liften.

  • Håller koll i liftspåret och är redo att stanna liften med nödstopp vid behov. Om liften stoppas av nödstopp vid någon av de två avstigningsstationerna ska personen ska man kunna framföra snöskotern, kontrollera att ingen olycka inträffat samt vid behov hjälpa till vid ev olycka.
  • Hjälper besökare med byglar samt kontrollerar att åkare har giltigt liftkort (regelbundna stickkontroller).
  • I rummet för liftförsäljning finns walkie-talkie som bör tas med för att kunna kommunicera med någon av de övriga i tjänst om man har behov av assistans.
  • I rummet för liftkortsförsäljningen finns dokumentation som beskriver vad som ska göras i händelse av olycka i backen. Se till att vara påläst på sammanfattningarna.

 

Liften 1+2: Bemannar liftkortsförsäljningen

  • Det finns en pärm i köket (skåpet över micron) som beskriver de rutiner man behöver känna till (inkl hantering av kortläsare och liftkortsmaskinen).
  • Vid stängning ska rutiner enligt pärmen genomföras.

 

Uthyrningen: Bemannar skiduthyrningen

  • Ska ha kunskap om inställning av bindningar anpassat för kundens vikt och pjäxa. Ska även kunna rekommendera utrustning till kunder.
  • Det finns en pärm i köket (skåpet över micron) som beskriver de rutiner man behöver känna till (inkl hantering av kortläsare).
  • Vid stängning ska rutiner enligt pärmen genomföras.

 

Kiosken: Bemannar kiosken.

  • Vid öppnande bör man sätta på kaffe, te-vatten och starta igång ”korvkokaren” samt lyft ner stolar från borden. Avvakta med att öppna kiosken till övriga stationer är klara, hjälp istället till för så att de kommer igång.  Det gäller speciellt skiduthyrningen som kan behöva hjälp första tiden för att minimera väntetiden vid uthyrningen. Därefter plockas kioskens kassa och varor fram för öppnande.
  • Det finns en pärm i köket (skåpet över micron) som beskriver de rutiner man behöver känna till (inkl hantering av kortläsare).
  • Vid stängning ska rutiner enligt pärmen genomföras. Samt lokalen ställas iordning, bord och golv torkas samt kontrollera att papper är påfyllt på toaletten.

Samtliga

Hjälper till med gemensamma uppgifter så som att alla stationer kommer igång vid öppnande. Samt vid stängning att städa av lokalen (inkl att torka bord och svabba golvet). Med fördel kan man byta uppgifter med varandra under passet.

  • Kiosk och uthyrning är alltid JSLK’s ansvar. För lift och liftkortsförsäljning delar vi ansvaret med friluftsfrämjandet (de tar dessa pass på helgen).
  • Utöver möjligheten att hålla backen öppen för träning och besökare och hålla nere kostnaden för medlems- och träningsavgift får dessutom de som jobbar te/kaffe och en (1) fika i form av korv eller kaka + dricka, under varje passa man hjälper till.
  • Se till att redovisa liftkortskassan korrekt då dessa intäkter alltid ska återinvesteras i skidanläggningen.

Övrig info - bra att veta för nya

Information om att hjälpa till med bemanningen av backen finns i menyn under "Information kring bemanning av backen", vi rekomenderar allt att läsa informationen.

 

En normal säsong har varje arbetslag 2-3 veckor man ansvarar för. Antalet deltagare i lagen varierar med antalet aktiva medlemmar i klubben. Just nu har vi ca 10personer/arbetslag med målet att vi ska vara fler samt att det ska finnas ett ”reservlag” med t ex tidigare medlemmar och andra som är intresserade av att hjälpa till lite då och då när det behövs extra hjälp i backen. 

Aktuellt schema! 

Vårt mål är att hitta ett sätt att hålla aktuellt arbetsschema uppdaterat och tillgängligt, vi prövara i år att lägga det på onedrive ovh det nås via länken.

Vid uppdatering/ändraingar behöver du först trycka på en knapp i menyn "redigera on-line" (eller något liknande) 

Under veckan arbetslaget ansvarar för blir man tilldelad ett antal pass. Om du inte kan något av de tilldelde passen se till att byta, i första hand inom gruppen – man är ytterst ansvarig för sitt pass. 

Observera att alla måste hjälpa till efter bästa förmånga att få schemat för sportlovet att fungera. Ta gärna hjälp dina föräldrar, kopisar eller andra som är hemma och kan tnka sig att hjälpa till för att hålla backen igång. 

Kontrollera i flik två att du har rätt kontaktuppgifter, uppdatera om dessa är felkatiga eller saknas.  

Har fördelningen av tider blivit felaktig eller om du har andra frågor som rör schemat kontakta i första hand gruppansvarige alternativt Anders Permeklev och diskutera lösning på problemet. Målet är att det ska bli så jämn fördelning som möjligt, men ex tränare måste vara med på träningar och tävlingar och ibland behöver pistmaskinsförarna prioritera sitt arbete osv... 

Varje arbetslag ska ha en gruppansvarig.

Varje arbetslag ska ha en gruppansvarig. Gruppansvarig är man under en vecka, markerat med blått i schemat.

Ni kommer även att vara utplacerade på veckor då vi inte har öppnat. Är arbetslaget man tillhör tilldelad en vecka då backen inte är öppen är man ledig. Håll utkik på hemsidan för aktuell information.

Mycket av gruppens arbete kommer att styras av gruppledaren. T.ex ska gruppledaren kontakta gruppmedlemmarna och bjuda in till genomgång av de olika stationerna och säkra upp att tilldelade arbetsveckor flyter på. Det är gruppen (varje enskild medlem) som har det yttersta ansvaret, gruppledaren leder bara arbetet och behöver naturligtvis inte tjata och jaga smitare (har hört att det förekommer i andra klubbar).  

Se till att vara rejält bemannade, det blir roligare att vara på plats då!

I första hand är det arbetslaget som är tilldelade en vecka, inte den enskillda personen som är tilldelad ett pass. Om det uppstår problem att fylla ett pass behöver alla i arbetslaget hjälpas åt med att lösa problemet. Dock är det den som är uppsatt på passet den som behöver vara lite extra drivande.  

Vi rekommenderar att någon i gruppen får som ansvar att administrera gruppen under era veckor genom att påminna alla inför deras pass (minst dagen före) och hjälper till att administrera byten, sätter upp schema för hur överlämning av väskan/nycklar ska gå till etc. Det blir väldig oordning om man inte ens vet vem som bytt med vem (=vem ska vara på plats när).

 

Varje gruppansvarige ser till att hålla sin vecka aktuell och informera gruppen om hur veckan ser ut.

Av erfarenhet vet vi att det tillkommer aktiva, dessa fördelas ut i arbetslagen och gruppansvarig ser till att nya medlemmar välkomnas, får introduktion av någon i gruppen samt uppdaterar schemat så att även nya medlemmar får möjlighet att delta i arbetet.

Uppdaterad: 12 MAR 2018 00:13

Postadress:
Jönköpings SLK - Skidor
Box 2104
55002 Jönköping

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info